Beton
Bratro radzi przyjąć następujący tok postępowania. „Jeśli zachodzi obawa wystąpienia silnego parcia, natenczas jeszcze przed rozpoczęciem istotnego wykopu dla drogi, wykonamy w niewielkich partiach wykop dla muru, rozpierając go należycie w kierunku bocznym i wykonując następnie sam mur. Do czasu stężenie zaprawy należy mury takie utrzymać rozparte, poczym dopiero rozpory rozebrać i przystąpić do właściwego wykopu drogi”. Rada ta nie straciła do dziś na aktualności. Beton jest obecnie materiałem najczęściej używanym do budowy murów masywnych. Mogą one być zaprojektowane z większą swobodą co do kształtu; beton przenosi niewielkie naprężenia rozciągające, mury takie są więc zwykle tańsze niż kamienne. Wykonuje się je najczęściej w deskowaniach, jako betonowane na miejscu. Sciany ich nie tylko nie wymagają wyprawy, lecz jest ona wręcz niepożądana, gdyż zwykle odpada, szpecąc mur, Wystarczy kamieniarska obróbka powierzchni. W celu polepszenia równowagi masywnego muru betonowego stosuje się niekiedy wspornikowe płyty odciążające, najczęściej żelbetowe. Należy zapewnić ich właściwe osadzenie w murze (często konieczne jest zastosowanie kotwi stalowych dla przeniesienia przez mur momentu podporowego). Nabrzeża oporowe w portach wykonuje się często z masywnych bloków betonowych lub z bloków pustakowych albo skrzyń żelbetowych wypełnianych chudym betonem lub piaskiem. Bliższe szczegóły podano w pracach. Ściany oporowe lekkie Ostatnio coraz częściej stosuje się ściany oporowe lekkie — kamienne, betonowe, a zwłaszcza żelbetowe. Pod względem kształtu i konstrukcji można podzielić je na ściany: — płytowo— lub łukowo-filarowe, — kątowe. Sciany płytowo. lub lukowo-filarowe W szczególnych warunkach gruntowych, gdy np. podłoże stanowi grunt wytrzymały lub skała, na stromych stokach, zamiast pełnego, masywnego muru kamiennego można zbudować mur rozwinięty w arkady, będący jedną z form muru lekkiego — łukowo-filarowego. [patrz też: studnie chłonne, instalacje sanitarne poradnik do ogrodu, instalacje sanitarne poradnik ]